منصور همتی وقاصلو

شهادت: اسفندماه ۱۳۶۵_ عملیات کربلای ۵- شلمچه

تولد: ۱۳۴۵ در ارومیه

رشته تحصیلی: علوم قضایی

زندگینامه

منصور همتی سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در روستای جمال آباد از توابع  ارومیه دیده به جهان گشود بعد از گذراندن دوره کودکی به تحصیل پرداخت و تا اخذ مدرک دیپلم با موفقیت به آن ادامه داد.

دوره راهنمائی او مقارن با شروع انقلاب شکوهمند اسلامی بود و او پیام انقلاب را دریافت و همگام با مردم انقلابی در تظاهرات خیابانی و راهپیمائی‌ها شرکت کرد.

سال ۱۳۶۲ از کنکور سراسری دانشگاه‌ها در رشته علوم قضائی قم ‌قبول و وارد دانشگاه شد، سراسر دوران تحصیل در دانشگاه را در جبهه‌ها سپری نمود، حضور او در شب‌هایی عملیات حال و هوای خاصی به محفل رزمندگان می‌داد، زیارت عاشورا برای رزمندگان می‌خواند و جلسه قرآن و توسل برپا می‌کرد و به رزمندگان امید و توان می‌داد.

در اعتقادات خود ثابت قدم و استوار بود، نماز شب را بر خود واجب کرده بود و تلاوت قرآن و نوای ملکوتی آن در نیمه‌های شب از عادت‌های همیشگی وی بود.

فرازی از وصیتنامه

پیام شهید منصور همتی: «من در این دنیا مقامی را والاتر از شهادت و پُستی را والاتر از رضای خدا نمی دانم»«اى كساني كه ايمان آورده ايد با صبر و استقامت و نماز از خداوند كمك بجوئيد. همانا خداوند پشتيبان صبركنندگان است و به كسي كه در راه خدا به شهادت رسيده است مرده مگوئيد، بلكه آنان زنده اند و لكن شما نمي دانيد و البته شما را با چيزهايى از ترس و گرسنگى و نقص مال ها و جان ها و ميوه ها آزمايش خواهيم كرد و صبركنندگان را مژده بده، كساني كه وقتى به آنان مصيبتى رو آورد مى گويند ما از آن خدائيم و به سوى او برگشتگانيم بر آنان صلوات و درودهايى از جانب خدا است و آنان هدايت شدگانند.»

خاطره

یکی از دوستانش می‌گوید به منصور گفتم بمان ولی او این چند روز کلاس درس را تحمل نکرد و دست‌های زخمی اش را در دستانم فشرد و رفت.

سرانجام بعد از سه سال تلاش صادقانه در جبهه‌های جنگ و نبرد بی‌امان با خصم ددمنش در تاریخ ۱۳۶۵/۲/۵ در منطقه شلمچه در عملیات کربلای پنج لباس سرخ شهادت بر تن  کرد و خونین بال به دیدار حق شتافت.