شهید: ابوکر اونق

شهادت: اردیبهشت ماه ۱۳۶۱- عملیات بیت المقدس – سوسنگرد

تولد: ۱۳۳۷ در گرگان

رشته تحصیلی: الهیات

زندگینامه:

مرحوم حاجي تاج قلي اونق پدر ابوبكر از روحانيون سرشناس منطقه بود و پسر از محبت و حمايت ‌هاي بي دريغ پدر برخوردار بود.

پدر ابوبكر كه در يكي از حوزه‌ هاي علوم ديني تركمن صحرا تحصيل و نيز تدريس مي‌ كرد، بعد از سال ها مشقت و تلاش فراوان به درجه آخوندي رسيده بود.

شهيد ابوبكر اونق درسال ۱۳۴۳ براي كسب علم و دانش وارد دبستان شد و بعد از پايان دوره ابتدايي در سال ۱۳۴۹ به يكي از حوزه ‌هاي علميه‌ آق‌ قلا براي فراگيري علوم اسلامي رفت تا ادامه دهنده راه پدر باشد.

هنوز چند صباحي از ورود او به حوزه علميه نگذشته بود كه از نعمت و محبت پدر محروم شد، اگرچه غم از دست دادن پدر براي او بسيار سخت بود و درد و رنج هاي زندگي روز به روز بر اين طلبه جوان بيشتر مي شد، اما ابوبكر اونق كسي نبود كه در برابر سختي ها و ناملايمات روزگار سر خم كند.

شهيد اونق با همه مشكلاتي كه سر راهش قرار مي گرفت، مبارزه مي ‌كرد و با اعتقاد راسخ به آيه شريفه ‘انّ مع العسر يسري’ (بدرستي كه با هر سختي، آساني است) و قرائت مدام آن بر مشكلات يكي پس از ديگري فائق مي آمد و به آرزوي ديرينه خويش يعني رسيدن به درجه آخوندي دست يافت.

شهيد اونق بعد از آموزش و فراگيري علوم ديني، تحت نظر استاد حاج مهدي آخوند تشنه ‌دل، به حوزه علميه روستاي قراقچي منتقل شد و در محضر استاد عبدالرحمن آخوند تنگلي تلمذ كرد و تا سال ۱۳۵۸ در آنجا به تحصيل پرداخت.

خاطره

ابوبكر اونق پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با شروع جنگ تحميلي عليه ايران، آرام و قرار نداشت و تحت لواي قرآن و فرامين اين كتاب آسماني، لباس رزم ‌پوشيد و به همراه چندتن از دانشجويان به منظور تبليغات ديني به جبهه‌ هاي نبرد اعزام ‌شد و سرانجام در عمليات بيت المقدس و درجاده خرمشهر – آبادان در تاريخ ۱۶ ارديبهشت ۶۱ به فيض عظيم شهادت نائل آمد.

همسر شهید «ابوبکر اونق» گفته است: من به شوق بازگشت «ابوبکر» از جبهه، تمام سختی‌ها و کمبود‌ها را تحمل می‌کردم. تا اینکه یک روز زنگ در به صدا در آمد. در را باز کردم. از دانشگاه بودند. با خودم گفتم «ابوبکر که نیست، این‌ها با من چکار دارند؟» بعد از لحظاتی خبر شهادتش را به من دادند.

وصیتنامه

خداوندا ترا چگونه سپاس بگویم که نعمت های بی شمار ارزانی داشته ای. بهترین پیامی که میتوانم داشته باشم تبعیت از خداوند متعال است.